mandag den 8. november 2010

Lille Flagspætte, hun, 7.11.2010, Højsande Læsø

I forbindelse med den månedlige optælling af vandfugle i Bovet Bugt besøgte jeg endnu engang Læsø. Morgenen brugte jeg på at bladre dykænder og lommer på nordkysten og på turen fra Storedal til Horneks Odde kørte jeg med nedrullede vinduer igennem partierne med birkeskov nord for Højsande. Ind igennem vinduet hørte jeg et kald fra en Halemejse, for lige at tjekke om det nordlige Snowheads stoppede jeg og fik øjeblikkeligt øje på en Lille Flagspætte i træet ved siden af vejen. Frem med kameraet, så dokumentationen blev effektueret før jeg satte kikkerten på fuglen. I godt 15 minutter kunne jeg nyde fuglen, mens den fouragerede igennem løvtræerne sammen med blandede mejser. Mejsetoget fløj videre, mens spætten blev hængende nogle minutter længere. Til sidste besluttede den dog at sætte efter toget ud over de nøgne parabelklitter i Højsande og jeg fortsatte med ænderne. Så var dagen startet med mit første fund af arten på Læsø.

Der er tale om en fugl tilhørende nominatformen minor, hvor karaktererne bl.a. er den stærkt reducerede flankestribning med nåletynde striber, der er mest fremtræden allerforrest på flankerne, den relativt store mængde hvidt på oversiden med kun smalle sorte tværbånd foruden brede hvide tværbånd på skulderfjer og tertialer. Selvom flere halefjer mangler er det dog tydeligt at dem der er overvejende er hvide kun med relativt smalle sorte tværbånd. Racen hortorum, der bl.a. yngler i Søndejylland er typisk mindre hvid på oversiden end minor, men forskelle i undersides farver er dog mere karakteristisk med smudsig grundfarve og mere veludviklet flankestribning hos hortorum.





Ingen kommentarer: