lørdag den 18. september 2010

Hvid Pelikan, ad, 18.9.2010, Bløden, Læsø

I forbindelse med en optælling af vandfugle i det jagtfrie kerneområde Bovet Bugt besøgte jeg Læsø. Dagen startede med at bladre Sortænder ved Syrodde, men da bygerne var hyppige havde jeg parkeret bilen så jeg netop kunne kigge fra den ud over klitten. Men desværre i en manøvre for at forbedre udsynet smuttede forhjulet i et hul og jeg sad fast. Mens jeg makkede med bilen fik jeg øje på en stor hvid ”knopsvane” godt en km væk i slagregnen og tænkte ikke nærmere over det. Baksede videre med bilen, men pludselig slog solen igennem og kastede lys på den hvide klat, der nu af ukendte årsager fik mig til at hæve håndkikkerten. Fuck… det er en pelikan, hvorefter den nærmest øjeblikkeligt forvandt i endnu en byge. Ringede til RSN for at hovere, men der var noget med en rude var blæst ud af deres bil, så det ikke så megen interesse. Jeg ventede i bilen på assistance. Efter yderligere en halv time blev jeg hjulpet fri og kunne nu komme tættere på pelikanen. Efter få minutter kunne det bekræftes, at det rosa indtryk jeg havde fået på afstand holdt stik. Det var en Almindelig Pelikan, benene sås, ingen ringe, vingerne sås, ingen hakker, hvorefter DOF Call blev sendt.


I videoen herunder flyver fuglen, hvor vinger og ben ses fint.



Den Hollandske fugl ses her og her.

Ingen kommentarer: