lørdag den 18. august 2012

Landsdækkende fældefugletælling med surprise

I forbindelse med den landsdækkende fældefugletælling dækkede vi den 17. august 2012 kyst- og havområder omkring Lolland og vest for Falster. Som overvågningsfly anvendtes en Partenavia P-68 Observer med boblevinduer monteret ved sæder bag pilot og dagens tælling blev udført som totaltælling flyvende i en højde af 250 fod (85 meter) og med en hastighed på 90 knob (160 km/t). Hvis vi ser noget særligt har vi mulighed for at vende om, sætte farten ned og i helt særlige tilfælde flyve lidt lavere. Alt er relativt, men man ser derfor fuglene meget tydeligt og på dagens tælling kunne vi fint skelne ænderne fra hinanden med Skeænder, Knarænder, Spidsænder, Gråænder, Krikænder og alle dykænderne.



Rasmus Due Nielsen havde ved Fladet Vildtreservat på nordsiden af Lolland en Sølvhejre på hans side af flyet og kunne således servere denne eksklusive art til mig og mit kamera. Dernæst kom vi til Guldborgsund Bredning, hvor vi ved Flintinge Å’s udløb kom inde over et område med en lille vig, hvor en større flok Gråænder fløj op. Mens jeg indtalte dem på diktafonen, lettede to andre ænder af samme størrelse med mørk ryg og forvinge foruden store lysende hvidlige svingfjer med smal mørk vingebagkant. Jeg meldte øjeblikkeligt Rødhovedet And i headsættet, men da Rasmus ikke havde fugle på hans side, sad han allerede og kiggede ud af mit vindue og umiddelbart forud for min melding havde han således også fundet dem. Det var en ny ædelart til os begge og første gang arten sås på flytælling i Danmark.




Godt tilfredse fortsatte vi ned mod Hyllekrog og da vi kom til Lambo Farvand ud for Høvænge lå der på min side pludselig en Sortsvane imellem de mange Knopsvaner. Det er anden gang jeg så arten fra fly, hvor første gang var i Nakskov Inderfjord for flere år siden. Kort tid efter nåede vi fuglereservatet ved Saksfjed, hvor der ligger en perlerække af ferskvandsområder lige indenfor diget. Vi fløj ind over søerne for at tælle de mange ænder og midt i mylderet af svømmeænder lettede pludselig tre Rødhovedet And hanner, der igen var meget karakteristiske med deres lysende hvide svingfjer. For at få dokumentation tog vi en ekstra runde over området og da de anden gang lettede, var der pludselig en hunfarvet med i flokken. Billederne bliver aldrig særlig gode pga. de tages ud igennem boblevinduerne af plexiglas med godt og vel 100 km/t, men det lykkedes dog at få en han og en hunfarvet fugl med på billederne.



3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Et lille pip fra en lokal. Fedt med de "rødnæb" m.m! Perlerækken bag Saksfjeddiget er desværre alt for dårligt kendt af birdere. Søerne er "skabt" af Fugleværnsfonden ved udvidelse af de tidligere små og ret uinteressante digesøer, og søer og omgivelser afgræsses af kvæg. Der er gode oversigtsmuligheder fra diget og fra markvejen. Det er ikke så tit at de gæstende fuglekiggere kommer i fly:-)

Unknown sagde ...

Spørgsmål: Kan du sige hvor mange knopsvaner der blev talt i området Hyllekrog-Nysted på dagen? Lørdag aften talte jeg selv 11.500 uden at kunne dække det hele. Hvor kan man i øvrigt se resultaterne af jeres tællinger, og hvornår? På forhånd tak:-)

Kent Olsen sagde ...

Hej Lars,

Mange tak for dine kommentarer. Jeg kan desværre endnu ikke fortælle, hvor mange Knopsvaner vi havde på tællingen, da den endnu ikke er skrevet ud fra båndet. Det vil den formentlig først blive senere på året, når den samlede landsdækkende tælling er afsluttet. Hvornår resultaterne af den samlede tælling gøres offentligt tilgængelige kan jeg heller ikke svare på, da min funktion for nuværende alene har været at deltage i feltarbejdet.

Kent