tirsdag den 10. juni 2014

Ringmærket Aftenfalk fundet død på Anholt

Under et besøg ved Totten på østenden af Anholt fandt jeg mandag den 26. maj et kranium i haven ved Fyrgården. Kraniets størrelse fik mig til at overveje Dværgfalk, men da der så dukkede nogle svingfjer op blev jeg mere tændt på ideen om at det var en ædelfalk. Derfor kigge jeg plænen grundigere igennem og havde til sidste en lille bunke fjer og nogle flere knogler, heriblandt et ben med en fod, hvor der sad en sort farvering om benet og en metalring med inskriptionen: BUDAPEST HA06.504. Det fik tiøren til at falde på plads. Det måtte være en Aftenfalk og den sorte ring mindede meget om noget jeg kunne huske at have set på et foto fra august 2013.

Den 9. august 2013 fotograferede lokale Frank Svensson en farvemærket 1K Aftenfalk (Falco vespertinus) ved Fyrgården med en sort ring siddende under metal-ringen og det er med største sandsynlighed samme fugl jeg nu havde fundet død. Ifølge Hans Arén, der så falken i sensommeren 2013, så var den nok ikke helt rask dengang, da de netop kunne komme meget tæt på den og den ofte holdt den ene fod sammenknyttet. Den døde formentlig ikke længe efter billederne blev taget i starten af august. Som de scannede fjer viser, så var de dog fortsat ret intakte selvom flere af dem havde været igennem en græsslåmaskine, mens knoglerne var overvejende rene for kød.

Svingfjer fra 1K Aftenfalk (Falco vespertinus).
Fjer fra 1K Aftenfalk (Falco vespertinus).
Knogler fra en Aftenfalk (Falco vespertinus).
Metalring med inskriptionen: BUDAPEST HA06.504.
1K Aftenfalk (Falco vespertinus) fotograferet ved Fyrgården den 9. august 2013 (c) Frank Svensson.
1K Aftenfalk (Falco vespertinus) fotograferet ved Fyrgården den 9. august 2013 (c) Frank Svensson.

Ingen kommentarer: