søndag den 14. december 2014

Vinterforekomst af 1K han Rødstjert på Læsø

Da jeg her til eftermiddag stak hovedet op over molen på Vesterø Havn på Læsø for at tage et kig ned ad stranden, nåede jeg lige akkurat at se et glimt af en mulig smådrossel, der forsvandt rundt om en dynge store sten. Den havde tilsyneladende fourageret i opskyl på stranden imellem en stak meget store granitsten, og alene habitat og årstiden gjorde, at jeg inden fuglen var i kikkerten første gang nåede at tænke Husrødstjert som default.

Med de efterhånden mange meldinger om østlige Husrødstjerte i vores nabolande, luskede jeg straks efter den for at tjekke den mere grundigt. Herefter fik jeg et kort glimt af en rustfarvet underside og mørk strube inden den endnu engang forsvandt, hvorfor jeg straks var tændt. Fluks tilbage til bilen efter teleskop og videokamera, og heldigvis viste den sig frem til trods for en kold pålandsvind, så jeg ret hurtigt kunne verificere bestemmelsen til ung Rødstjert han.

Det var således en meget sjælden december forekomst af en art, der for længst skulle være i tropisk Afrika, fremfor en ny race for landet som en phoenicuroides Husrødstjert ville have været. Lars Tom-Petersen fandt i januar 2012 en han ved Sødringholm, som formentlig var første vinterfund i Skandinavien, hvorfor dagens fund kunne være blot det andet fund nogensinde? Men jeg havde nu ønsket, at det var en rødmavet Husrødstjert.

Dagens fugl havde tydelig indskæring på yderfanen af P3, P4 og P5 (gule streger) som en Rødstjert. Bemærk desuden, at afstanden mellem P5 og P6 er stort set identisk med afstanden mellem P6 og P7 igen som hos en Rødstjert (røde streger på billedet). Hybrider har iflg. litteraturen en vingeformel, der mere minder om en Husrødstjerts blot med manglende indskæring på P6.

Alle billeder og video taget i dag den 14. december 2014 på sydsiden af Vesterø Havn på Læsø.

Ingen kommentarer: