torsdag den 3. marts 2011

Topskarv på Horns Rev?

Tirsdag den 1. marts var jeg med på en havfugletælling på Horns Rev, hvor mulig Topskarv sås i forbindelse med havmølleparkerne. Min medobservatør så bl.a. fire flyvende skarver ved de vestligste møller i den nye park mere end 30 km vest for Blåvandshuk. De fløj med hurtige vingeslag og virkede små, men mere nåede han ikke at registrere. Den femte fugl sås på noget større afstand og kan ikke kommenteres nærmere. Den sjette fugl fandt jeg stående på den nordvestligst mølle i parken Horns Rev 1, der ligger omtrent 15 vest for Blåvandshuk. I kikkert tænkte jeg Topskarv (mener at kunne se den havde top!), hvorefter jeg med 40 mm optik forsøgte at tage et dokumentationsbillede. Nu har jeg i nogle dage kigget på billederne og slingret frem og tilbage omkring hvad jeg mener at kunne se. Men bedøm selv.

Det skal tilføjes, at vi sjældent ser bekræftede Skarver på langt offshore om end de naturligvis også kan ses i området. Derimod er det over årene blevet til flere skarver sp. med jizz som Topskarv foruden der er dokumenteret Topskarv fra mølleområdet.

Horns Rev 2 var ved indvielsen i 2009 verdens største havvindmøllepark.

Parken ligger i Nordsøen 30 km vest for Blåvandshuk.

De 91 vindmøller, der har en samlet produktionskapacitet på 209 megawatt, leverer vedvarende energi svarende til 200,000 husstandes årlige elforbrug.

Skarv sp. En stående Topskarv har en karakteristisk krop, der er relativt kort og fyldige, den er rundrygget og har hængemave længst nede mod benene, så den fremstår som en gumpetung skarv, der har lavthængende tank ud over benene. En Skarv derimod er mere langstrakt og fladmavet selv hos den stående fugl. Brystet er desuden ret slankt hos Topskarv, hvilket fremhæver indtrykket af en nedsunken gumpetung skarv, hvorimod Skarv har et fyldigt knæk på hals og det øvre bryst, der fremhæver den langstrakte kropsholdning. Hos Skarv er halen relativt kort og svarer i længde til omtrent 3 gange kropslængden, mens Topskarv pga. den relativt lange hale og korte krop har en halelængde svarende til 2½ gange kropslængde eller mindre.

Skarv sp. Hos Topskarv virker den tynde og lange hals påsat, mens den hos en Skarv er som en flaskehals, der gradvis indsnævres op mod den fyldige nakke og hoved.

Sortænder ses foran Horns Rev 1, der er den første af havmølleparkerne opført i 2002 og som består af 80 vindmøller på i alt 160 MW.

Sortænder på Horns Rev.

Vi lavede dagens tælling fra en Cessna Super Skymaster, hvilket er en flytype jeg ikke tidligere havde fløjet med.

En Skymaster er en såkaldt push-pull flytype med propel i både forenden og bagenden.

2 kommentarer:

RSN sagde ...

Hej Kent

Næste gang så brug 400 mm i stedet for. Så får du langt mere brugbare billeder ;-)

Mvh Rune

Unknown sagde ...

Jeg vil mene, at det er umuligt at sige noget ud fra billederne alene. Men mellemskarv (p.c. sinesis) er set flere gange i Skotland og bl.a. er en dansk mærket fugl set på Orkney mener jeg - så de danske skarver kan godt stryge til havs. Men når det så er sagt, så fortæller fiskere heroppe på Færøerne, at de tit ser topskarver særdeles langt fra land.