søndag den 2. oktober 2011

Hvidbrynet Løvs på Friland

I går så jeg min første Hvidbrynet Løvsanger ved Linå. Havde forgæves forsøgt at finde min egen hele morgenen ved Fornæs og egentlig de seneste mange efterår i Østjylland, men da det endnu ikke var lykkedes og en blev meldt stationær øst for Silkeborg var eftermiddagens tur planlagt. Det var en succes som det snart fremgår af et andet indlæg her på bloggen.

I dag dagen derpå var jeg ude og lufte hund på de lokale boldbaner i Feldballe, hvor der ofte raster masser af trækfugle i læhegnene. Havde forsøgsvis prøvet med playback uden helt. Og da jeg efter lidt snak pludselig hørte en hvidbrynet kalde en enkelt gang var jeg usikker på om det var fra min lomme eller læhegnet. Det viste sig at være sidstnævnte og efter nogle minutter kom den frem i nogle korte glimt om end tidsnok til at blive fotodokumenteret.


Flere Østjyder kom forbi og fik set eller hørt denne eksklusive art i Østjylland. To indlandsfund på to dage i Østjylland vidner nok om et usædvanligt godt efterår for arten, hvor alle kan få den som ædelart uden de helt store anstrengelser. Dagens fugl i Feldballe ses bedst i det sydøstligste hjørne af foldboldbanerne ud mod Friland og virker meget stationær og stemmeaktiv. Ses bedst her og ejeren af grunden med campingvogne og det nye hus under opbygningen siger ok for færdsel på grunden.




Ingen kommentarer: