fredag den 3. april 2009

Amerikansk Krikand, 2.4.2009, Følle Bund, Rønde

Efter flere gange at have kigget luftfotografier over Djursland og snakket med lokale fuglekiggere for at identificere områder egnede til svømmeænder lykkedes det endelig at være på det rigtige tidspunkt på det rigtige sted. De seneste uger har jeg besøgt mange små vådområder med stort potentiale, men først i dag vendte den hvide stribe nedad.

I minutterne efter jeg havde fundet den Amerikanske Krikand kunne jeg se havgus trække inde fra havet. Jeg fik hurtigt taget et billede igennem teleskopet og tjekket at fundet var dokumenteret inden fuglen forsvandt i den tætte tåge. Den efterfølgende halve time gik jeg rundt i dette lille område uden længere at kunne overskue hele vandarealet, jeg kunne høre svømmeænderne foran mig i tågen, men ikke længere se dem. Ind imellem åbnede tågen dog nogle minutter og jeg kunne lige akurat se de nærmeste ænder, herved lykkedes det at genfinde den Amerikanske Krikand et par gange og tage lidt flere billeder. Men til sidst var suppen så massiv og fortættet at jeg forlod området med forventning om at fuglen dog er på plads i morgen.

Som sagt et lille sted med en pæn blanding svømmeænder, der i dag bestod af Atlingand 1 han, Skeand 2 hanner, Knarand 1 han, Pibeand 30, Krikand 90 og Gråand 15.




Ingen kommentarer: