søndag den 3. maj 2009

Kærhøge på Hulsig Hede

Trane, 2.5.2009, Hulsig Hede, en flok på 11 fugle kom retur fra nord, gik kortvarigt til rast i et kærområde på det østlige af heden, men blev smidt væk af det lokale ynglepar, flokken fortsatte i lav højde sydover...

Var på Læsø fredag til lørdag for at hente ringmærkningsgrej og tjekke lidt fugle, kom til Frederikshavn sidst på formiddagen, kom til at dreje til højre mod Skagen i stedet for mod Feldballe, og så fandt jeg en isoleret klit på Hulsig Hede for mig selv, lod Grenen og mændene derude være for sig selv og prøvede chancen, jeg vil gerne finde en Slangeørn ;-)

Der var mange fugle på returtræk efter trækforsøg, de kom lavt mellem klitterne grundet til tider hård sydlig vind lige i smasken, der rastede også nogle kærhøge, men de var oftest langt væk, og gik også meget lavt mellem klitterne så det var lidt rodet og besværligt




Hedehøg/Steppehøg ?, 2k, 2.5.2009, Hulsig Hede, første obs varede få sekunder, den kom lavt mellem klitterne vest for mig, første fornemmelse var steppehøg grundet vingeform og proportioner, havde flere gange forinden set 2k blå kærhøg i området og også en gammel hun hedehøg rastede over længere tid, denne fugl var som steppehøg, men den kom ikke frem igen før længe efter, hvor den til sidste kredsede sammen med hedehøgen mod nordvest, herefter forsvandt den igen mellem klitterne vest for mig, til sidst kom den frem igen og jeg fik set den endnu bedre og mente mig sikker i bestemmelsen, havde nu taget flere billeder, der dog grundet stor afstand og varmeflimmer var af begrænset værdi, efter sidste obs ringede jeg til RoC for at sige jeg havde en steppehøg rastende, jeg havde dog lidt tvivl i baghovedet og sendte derfor ikke obsen på dof call, jeg ville først se billederne på stor skærm, mente dog billederne af vingeformlen sagde steppehøg, undersiden var svær at blive klog på ud fra billederne, i felten havde jeg set kun en svag antydning af lys halskrave (kan dog med god vilje se halskraven tydeligere på billederne), halskraven ikke fremtrædende idet det mørke felt på halssiden, der normalt forstærker den lyse halskrave nok er fældet til fordel for nye, lysere fjer, der sås tydelige hvidlige nakkepletter, rester af lys okkerfarvet underside, ubåndet mørke underside på armsvingfjer, åben baghånd grundet manglende mørke svingfjersspidser, spidser på yderste svingfjer kun med smal sort spids, markant mørke store underhåndsdækkere, lysere boomerang ved basis af håndsvingfjer, bånd af mørkere store undervingedækkere på armen, mente at der var mørke bånd på den yderste svingfjer, på overvingen gav armsving et ekstra mørkt indtryk, hovedtegningen kunne jeg ikke vurdere særlig godt, men det var noget markant lyst specielt under øjet, ensartet overside uden hedehøgs mørke komma på yderarm og med lysere overarmsovaler, vingeformel passede på steppehøg, mente det måtte være en avanceret 2k, avanceret grundet reduceret halskrave og reduceret mørk boa bagved halskraven, uens okkergult på bugen. Nu har jeg set billederne på skærmen herhjemme, og er ikke længere helt overbevist om at det definitivt er en steppehøg, i felten vurderede jeg den til klar steppehøg, men billederne er så dårlige af undersiden, at jeg ikke pt. mener jeg med sikkerhed kan sige steppehøg, og på billederne fremstår den langvinget ala Hedehøg, derfor har jeg indtastet den som mulig ind til jeg har kigget mere på billederne og andre også har mulighed for at kommentere



Hedehøg, 3k+ hun, 2.5.2009, Hulsig Hede, fuglen rastede i flere timer og kunne ses sammen med de andre kærhøge



Blå Kærhøg, 2k, 2.5.2009, Hulsig Hede, fuglen rastede i flere timer sammen med endnu en 2k Blå Kærhæg og en adult han Blå Kærhæg

Ingen kommentarer: