fredag den 18. december 2009

Amerikansk Krikand, 12.12.2009, Følle Bund, Rønde

Efter langs tids fravær af svømmeænder i området havde der nu igen grundet kulden været et indryk i Følle Bund. Den efterhånden velkendte Amerikanske Krikand var med og har formentlig ligget godt en måned et andet sted på Djursland, hvor der grundet den våde november har været rekord mange oversvømmende enge.

Ofte har jeg på mine ture rundt på Djursland i efteråret set mange små flokke af Krikænder i de mindre søer og periodisk oversvømmede eng, hvorfor det er overvejende sandsynligt at det er samme fugl som sidst sås få dage i Følle Bund omkring udgangen af oktober. Der er intet i dragten, som indikerer at det ikke skulle være en genganger, altså samme fugl jeg fandt i foråret og genfandt i oktober samme sted i år.

Den holder fast sammen med en kontrastrig hun, om end hunnen ikke sås godt grundet afstanden, er det en jeg må kigge nærmere på. I stedet for at komme tættere på ænderne prioriterede jeg at køre ud for at prøve lykken med de store havmåger på lossepladsen ved Reno Djurs i den tidligere Glatved Kalkgrav. Eneste spændende her var dog kun en december Splitterne, der kunne have været en Forsters Terne…

Ingen kommentarer: