torsdag den 24. maj 2012

Black Brant x Dark-bellied Brent Goose hybrid



I forbindelse med en grundig eftersøgning af Hvidskæggede Terner på Fyn, Tåsinge og Langeland den 22. maj 2012 kom jeg forbi Siø, hvor minimum 600 Mørkbugede Knortegæs fouragerede i det lækreste medlys på en mark med vårsæd lige syd for vejen. På min indre nethinde så jeg muligheden for at finde en Sortbuget og tog derfor en halv time med flokken. Ret hurtigt fandt jeg i håndkikkerten en fugl, der viste kropssiden skråt forfra. I skopet kunne jeg dog se at der noget, der ikke helt stemte med en ren Sortbuget om end gåsen indeholdte så mange karakterer, at jeg har svært ved at tro det blot er en afvigende Mørkbuget. Jeg mener rigtig meget tale for det rent faktisk er en formodet hybrid mellem Sortbuget og Mørkbuget.

Oversiden var marginalt mørkere end de omkringværende Mørkbugede, det hvidlige på flanken havde den karakteristiske trekantede form, bugen var særlig mærk og bugskjoldet rakte marginalt længere bagud mellem benene end på de Mørkbugede, kontrasten mellem bryst og bug var mindre markant end hos de omkringstående Mørkbugede, den hvidlige halstegning lå indenfor den mere veltegnede del af variationen hos Mørkbugede og nåede næsten samme på baghalsen.








Ingen kommentarer: