tirsdag den 24. juni 2008

Buskrørsanger, 24.6.2008, Kalø Hovedgård, Djursland

Siden jeg fandt Buskrørsanger på et hemmeligt sted på Djursland i sidste uge, har de lange optagelser af fuglen kørt i hovedtelefonerne på arbejde og i bilen. På vej til arbejde i dag knoklede jeg på cykel op af bakkerne øst for Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) på Kalø Hovedgård med en hård modvind lige i ansigtet. Jeg var i gang med at fokusere på dagens opgaver, da klare og yderst velkendte fløjtetoner kom ud af hybenbusken og slåenhegnet langs med vejen.

Jeg var øjeblikkeligt meget overbevist om, at det var endnu en Buskrørsanger om end jeg også gerne ville se den for en sikkerheds skyld. Det lykkedes hurtigt. Fuglen sad i læsiden af hybenbusken frit synlig blot 8 meter væk. Bestemmelsen bygger kort hånd, kontrastløse tertiære, relativt mørke ben, relativt langt næb og flad pande trods rejste fjer på issen under sang, veldefineret øjenbrynsstribe tydeligst foran øjet om end den fortsatte til lidt bag øjet, lidet lysere iris. Det var en Buskrørsanger igen, fuck, det er løgn, jeg havde kun håndkikkert og mobiltelefon.

Hurtigt lavede jeg en dogmeoptagelse af sangen, der ved afspilning igen syntes at dokumentere fundet. Men samtidig ringede jeg til Thomas Kjær fra DMU, og i løbet af 10 minutter var han på lokaliteten og kunne genkende sangen svarende i opbygning og tempo til den anden fugl på Djursland. Sangen var dog anderledes end hos den anden fugle vi har herude med andre arter i imitationerne og med ikke helt så mange gentagelser.

Fuglen var nu lidt dokumenteret og jeg meldte fundet ud på DOF Call og bød alle velkomne i modsætning til den jeg fandt i sidste uge. Når jeg har tid til at downloade optagelsen fra mobiltelefonen og konvertere den kommer de naturligvis online her på bloggen forhåbentlig sammen med nogle lækre billeder. Om der er nogen, der vil lytte og se fuglen henstilles til nedenstående retningslinjer.

Retningslinjer:

Sted: fuglen sidder i et læhegn langs med sydsiden af den stærkt trafikerede landevej mellem DMU Kalø og Bjødstrup omtrent 300 meter øst for hovedgården. Der står på nordsiden af vejen et højt enkeltstående Asketræ og fuglen sidder syd herfor og flytter rundt i et område af halvtreds meter af hegnet. Der er aktuelt hård vind fra vejsiden, hvorfor den sidder på læsiden ud mod marken mod syd, typisk højt i Hyld og Slåen.

Parkering: vejen er stærkt trafikeret og der køres typisk vildt hurtigt, så undgå parkering i vejkanten. Der er givet tilladelse til parkering ved den østligste bygning ved DMU, den sorte træbygning på sydsiden af vejen, vores nye laboratorium. Undgå parkering ved bygningerne på nordsiden af vejen. Udvis hensyn ved parkering, eftersom det er en arbejdsplads, hvor medarbejdere skal opleve ornitologer som fornuftigt handlende mennesker. Ikke noget med, at når hit går ind, går hjernen ud.

Play Back: der henstilles til, at der ikke benyttes play back, eftersom læhegnet er smalt og der er åbne marker på begge sider af vejen. Skræmmes den ud af hegnet flyver den måske langt.

Færdsel: undgå at eftersøg fuglen, når den ikke er sangaktiv, eftersom den derved igen kan blive skræmt relativt langt væk. Når den synger, lokaliseres den nemt, og den sætter sig gerne frit eksponeret.

Vel mødt

Ingen kommentarer: