onsdag den 4. maj 2011

Lille Skrigeørn, 3k, 1.5.2011, Nedermose, Skagen

Efter en forholdsvis stille dag i hårde vind fra nordøst på Nordstrand i Skagen kørte Henrik Læssøe og jeg til Hulsig Hede for at kigge lavtgående rovfugle. Efter lidt tid trak en Hedehøg mod nord ude mod øst, men da vi gerne vil se den igen kørte vi ud til det Grå Fyr. Vi brugte lidt tid ved fyret og så ikke kærhøgen igen, hvorfor vi kørte sydover igen via havnen. På turen ud til fyret havde vi set en overflyvende hvid måge, der enten var den Hvidvingede Måge fra i går, den kendte Gråmåge eller en leucistisk Sølvmåge. Den trak fra Grenen ind mod havnen, hvor den dog ikke kunne genfindes ved et hurtigt raide. Bagefter blev jeg sat af igen på heden og Henrik kørte hjem til Odder.



Jeg gik ud på østheden til søen, hvor vi så Rødrygget Svale sidste weekend og efter en time fik jeg meldingen om en rastende Lille Skrigeørn i Nedremose bag Naturcentret… Den var enten ligesom falkene og fiskeørnene trukket ud mod vinden lavt mellem klitterne i få meters højde eller også var den ankommet mens vi forgæves sad ved fyret. Lige meget hvad gik jeg nok glip af en ny ædelart og da jeg ikke havde set arten tidligere i Danmark pakkede jeg taskerne og tomlede ud til mosen fra heden. Det var en succes og jeg fik set den rigtig fint siddende i et træ, hvorefter jeg på fornem vis fik et lift sydover igen.



Ingen kommentarer: