mandag den 16. april 2012

Brilleand, 2k han, 16.4.2012, nord for Grenå Havn



Havde et kort ærinde i Grenå, hvorfor en hurtig havnerundfart blev flettet ind. Der var ikke mange måger, så i stedet ville jeg lige tjekke ydermolen på nordhavnen for Topskarv. Stillede mig op på molen og scannede stenene ud mod havet og til sidst tjekkede jeg havet. Lidt øst for linjen fra havnen til Fornæs lå en enlig sort and med hovedet pegende mod øst og med solen direkte ind fra sydvest. Vandet var forholdsvis roligt nord for havnen og anden derfor synlig hele tiden til trods for den friske vind fra vestlig retning, mens bølgerne længere ud på havet var større. Jeg var kun bevæbnet med håndkikkert og kamera over skulderen, mens teleskop og mit lille videokamera til long distance dokumentation stadig lå i bilen, der holdt parkeret et stykke inde på havnen.

I håndkikkerten kunne jeg se at anden var proportioneret ret meget som en Sortand og således med kortere krop end Fløjlsand, den havde et stort og fyldigt hoved, men tydeligst af alt havde den et stort og ret veldefineret hvidt nakkefelt og noget udefinerbart farverigt på næbbet. Satte mig derfor øjeblikkeligt ned for at få bedre støtte til håndkikkerten, da jeg var klar over det var en Brilleand. Fik skudt to billeder inden kameraet gik død, hvorefter jeg kiggede lidt mere på fuglen igennem håndkikkerten for lige at sikre jeg ikke havde fået en hjerneblødning og anden blot var forkertfarvet dykand. Men den var god nok og kunne ses hele tiden, den dykkede således ikke, men lå og kigge rundt til siderne og virkede nervøs, så efter et minut ekstra løb jeg ind til bilen for at hente bedre udstyr.

Det tog måske fem minutter inde jeg var tilbage, men nu var anden væk. Ventede lidt tid uden den dukkede op og jeg regner således med den var på gennemtræk, havde smidt sig for at raste på havet i læ udfor kystskrænterne inden den trak videre. Der ligger sjældent ret mange dykænder ud for havnen, så det er således ikke et oplagt sted at forsøge at genfinde den. Der er havet nord for Fornæs op mod Sangstrup Klint måske bedre.

Mine kamerabatterier er så brugte, at de ikke længere kan holde strøm lang tid af gangen og særligt i koldt vejret mister de lynhurtigt spændingen. Det nye batteri jeg købte for få dage siden sad hjemme i opladere i Feldballe efter det var blevet drænet fladt på ”The Great Kattegat Adamsii Tour” i går.

Alder & beskrivelse
Fuglen er bestemt til en 2k han, da nakkefeltet ikke var helt vildt stort og heller ikke knivskarpt afgrænset som hos gamle hanner, panden virkede sort uden hvidt pandefelt, næbbet ikke så voldsomt opsvulmet og uden særlig meget hvidt, panden ikke så udbulende og svingfjerene virkede sammen med nogle fjer på bagkroppen brune i kontrast den sorte ryg, hvilket alt sammen entydigt stemmer med en 2k han. For sammenligningens skyld kan man kigge på julifundet fra Island, januarfundet fra Spanien her, her og her eller aprilfuglene fra Californien.

Der sås ikke særlig meget hvidt på næbbet, men en rund mørk tegning på siden af næbbet ind mod basis kunne erkendes, mens resten af næbbet var filurfarvet. Øjet var hvidligt og synligt i det sorte hoved. Øvrige karakterer, der ud over størrelse og proportioner understøtter bestemmelsen er den kantede hovedprofil med vinklet overgang mellem det bagerste af issen og selve nakken, ret flad isse og kurvet nedgang over panden. Men også den sorte bagisse, der forsatte bagud hen over det hvide nakkefelt og således var med til at indramme den hvide nakke





Ingen kommentarer: