tirsdag den 14. august 2012

Fra Lunds til Grans kan være langt...

Lige siden jeg så billederne på computeren har fuglens udseende undret mig. Billederne viste jo en Gransanger til trods for jeg samtidig med billederne blev taget, havde hørt en Lundsanger kalde gentagne gange fra samme busk. Indledningsvis troede jeg, det trods alt måtte være en slidt Lundsanger uden vingebånd. Men dokumentationen nagede mig faktisk så meget, at jeg i går gik ud for at fotografere lokale Gransangere i Feldballe for at kunne vurdere dragtvariationen hos arten her sidst på sommeren. Dernæst støvsugede jeg nettet for billeder af Gransangere og Lundsangere fra juli og august for at tjekke op på, hvor gransangeragtige Lundsangere kunne være.

Fuglen på billedet er en Gransanger. Men om morgenen den 27. juli 2012 sås en enlig Lundsanger i træerne mellem Rugmarken og Rantzaus Bastion og dagen efter hørtes formentlig samme fugl om eftermiddagen i krattet mellem Salomons Brønd og Eksercerplads, hvor ovenstående billeder blev taget. Fuglen på billederne er dog ikke af Lundsangeren, men istedet en Gransanger i samme busk. Kort efter første iagttagelse af Lundsangeren på førstedagen tjekkede jeg de to steder med de lokale ynglefugle, hvor begge forældrefugle fortsat var til stede. Den nye fuglen havde desuden kun yderst svage rester af vingebånd i modsætning til de lokale yngelfugle. Fuglen er således en ny fugl og er formentlig kommet sammen med de andre nye fugle såsom skovsangere, rødryggede tornskader og broget fluesnapper.




Det lykkedes, at finde nogle billeder af Lundsanger fra Indien fra om sommeren med lignende dragt, men helt overbevist var jeg fortsat ikke. Der var altså stadig noget galt, så jeg måtte grave dybere ned i de specifikke karakterer for at forsøge at overbevise mig selv om at det ikke var en Gransanger. Heldigvis viser billederne fuglens hånd bag tertiærer meget tydeligt, så det er muligt præcist at vurdere de individuelle afstande mellem håndsvingfjerenes spidser. Efter en grundig vurdering og granskning, nåede jeg til sidst frem til den konklusion, at fuglen på billederne på alle tænkelige måder er en klar Gransanger og ikke som først angivet en Lundsanger. Der er flere detaljer, der tydeligt siger det, men detaljerne med håndsvingfjerene understreger det definitivt.

En sådan dokumentationsmæssig fiasko er jeg naturligvis ikke stolt af. Det er første gang jeg har fotograferet en anden fugl end den jeg forsøgte at dokumenter. Jeg fotograferede således en Gransanger i samme busk som en Lundsangeren sad og kaldte. At jeg så igennem flere dage forsøgte at overbevise mig selv om, at billedet faktisk viste en Lundsanger til trods for det jo var en klar Gransanger, er i bedste fald lidt pjattet.

Historien omkring fejlfotograferingen var, at jeg så og hørte en Lundsanger med rester af svage vingebånd dagen forinden nær det sted Gransangeren dagen efter fotograferedes. Så da jeg dagen efter pludselig hørte en kaldende Lundsanger inde fra en busk, stillede jeg mig parat med kameraet frem for kikkerten. Da en lille sanger pludselig viste sig mellem grenene i nogle korte glimt knaldede jeg en række billeder og gik tilfreds hjem til aftensmaden. Men Lundsangeren havde åbenbart siddet dybere inde i busken end Gransangeren.

Ingen kommentarer: