tirsdag den 23. april 2013

3. år i træk med Sydlig Blåhals i Hornbæk Enge

På vej til Nordjylland lørdag aften den 20. april 2013 havde jeg nogle timer inden solnedgang, hvorfor jeg slog vejen forbi Hornbæk Enge ved Randers. Lokaliteterne ligger på hver side af motorvejen E45 og kræver således ikke nogen særlig omvej. Startede først med engene øst for motorvejen, hvor årets første 2 par Atlingænder, nogle Små Præsterkraver, to flotte flava Gule Vipstjerter underholdte. Tjekkede svømmeænderne grundigt og gav Aythya ænderne et ekstra grundigt tjek. Dernæst kørte jeg over til det større område vest for motorvejen, hvor jeg startede vest fra for at sikre medlys over vandfalderne. Havde knap gået 200 meter lang med nordsiden af Gudenåen inden jeg hørte min første Sivsanger. Eller det var det jeg først troede et par sekunder inden sangen klarer trængte igennem og forvandlede sig til at komme fra en Blåhals. Ret hurtigt fandt jeg fuglen siddende i tippen af nogle afblomstrede dunhammere og fik hurtigt teleskopet fundet frem sammen med kameraet. Det er altid en stor fornøjelse, at se farverige fugle, så sendte derfor hurtigt en besked til lokale Lars Tom-Petersen. Samtidig med at vi ind imellem kunne høre og se blåhalsen kunne vi også se to forskellige Mosehornugler fouragere over engene.



Ingen kommentarer: