tirsdag den 22. maj 2018

Lille Skrigeørn, 22. maj 2018, Tyvhøj, Grenaa

I forlængelse af at der i går og i dag er blevet set ørn ved Gjerrild, besluttede jeg lige at lægge vejen forbi sidst på eftermiddagen. Først ville jeg tjekke markerne nord for Grenaa, da der de seneste dage er blevet høstet grønt, hvilket har fået en del musvåger og glenter til at fouragere på markerne. Som supplerende grund til at gøre et stop var at Anders Rasmussen i går eftermiddags havde set en Aquila i den retning fra Grenaa. Jeg havde siddet på Tyvhøj i 15 minutter, da jeg midt i en telefonsamtale fanger en klar ørn kl. 17.06 med håndkikkerten langt mod nordvest i retning af Dalstrup og Emmelev.

Mavefornemmelsen sagde øjeblikkeligt Lille Skrigeørn ud fra JIZZ, hvilket blev bekræftet i teleskop med fuld 60 x zoom. Her kunne jeg se lidt farver og proportionerne endnu bedre, hvilket gjorde det muligt at bestemme den til en adult Lille Skrigeørn.

Afstanden var meget stor, så eneste måde at dokumentere den på var ved at bruge det lille kamera og filmede den igennem teleskopet. Videoen slutter ved at den vender om og går retur glidende nordvest i meget høj fart og højde for til sidste at forsvinde for mig. Jeg overvejede flere gange under den korte obs (højest 3 minutter) om jeg kunne køre efter den og indhente den. Men himlen var blå og stor set uden skyer, så det ville være tæt på umuligt at genfinde den.

Beklager fuglen ikke blev meldt ud med det samme. Men Ligesom med stendroslen, var telefonen nærmest helt flad for strøm, så kunne kun fortage få opkald, hvorefter jeg kørte videre til Marshøj i Gjerrild i tilfælde ørnen trods det sene tidspunkt skulle komme derom eller den anden ørn skulle vise sig frem. Ingen af delen fandt sted, hvorefter jeg kørte hjem.

Det store spørgsmål er om det er samme fugl som jeg så ved Gjerrild i lørdags og som forblev ubestemt og i så fald hvor længe den har gæstet området og netop besøgt marker mellem Grenaa og Gjerrild. Heldigvis ser det ud til på videoen, at den har et ”fingeraftryk” i form af et hak i højre arm. Er der andre, der har set en fugl med netop det udseende?

Ingen kommentarer: