onsdag den 8. juli 2020

Short-toed Snake-eagle (Circaetus gallicus), 2cy, 8 July 2020, Mols Bjerge, Djursland, Denmark



2020: 8/7, Trehøje & Fuglsø, Mols Bjerge (ÅH), 2K rst, derefter trk., *Kent Olsen, *Niels Kristian Bech Jensen, Morten D. D. Hansen m.fl. (Foto & Video)

Omstændigheder
Min datter var i sommerhus med en veninde i uge 28, hvorfor jeg havde valgt at prioritere lange dage med fugletræk for at forsøge at få en bedre forståelse for returtræk på det sydlige Djursland. Derfor sad jeg de fleste dage mange timer på Trehøje i Mols Bjerge og en af de arter jeg ofte havde vendte med bl.a. Morten DD Hansen og Rune Sø Neergaard var Slangeørn. Sidste sommer blev en 2K fundet i begyndelsen af august ved Trehøje i Mols Bjerge. Da vi ved, at individer tidligere er vendt tilbage året efter, så var det ikke utænkelig, at det kunne ske igen.

Hændelsesforløb
Efter 45 minutter på højen, hvor jeg fortrinsvis scannede nordhimlen, kiggede jeg pludselig mod øst k. 14.04, da en Slangeørn kom glidende direkte mod mig fra nordøst. Den var ikke særligt langt væk, så bestemmelsen faldt øjeblikkeligt grundet størrelsen, udseende og det stor lyse ugleagtige hoved. Greb hurtigt kameraet og skød nogle billeder og heldigvis begyndte den at kredse, så jeg kunne fotografere både overside og underside i løbet af det første minut. Hurtigt kiggede jeg billederne for at sikre mig, at jeg ikke var blevet snydt. Men alt stemte, så jeg ringede straks til Morten DD Hansen, der var på Molslaboratoriet, der ligger lidt længere mod nord. Ørnen begyndte at muse og virkede således til at raste, hvorfor fundet blev meldt ud som sådan på BirdAlarm. Efter jeg havde fået nogle videoer, hvor jeg filmede med telefonen igennem teleskopet, forvandt den for mig, idet jeg fik en opringning imens jeg filmede. Det viste sig, at den formentlig var gået ned bag tæerne øst for Trehøje i retning af Fuglsø Skov. For efter en længere periode, hvor vi ikke kunne se den, kom den pludselig frem igen og kunne nu ses i området øst for Trehøje i times tid inden den igen forsvandt for aldrig at blive set i området igen. Den var formentlig gået ned i nogle træer bag bakkerne og kunne ikke genfindes. Dagen efter var jeg igen på Trehøje og nu sammen med en del andre, der gerne ville se Slangeørn. Desværre dukkede den aldrig op igen i Mols Bjerge, og blev formentlig i stedet set trækkende sidst på dagen ved Vinding syd for Vejle af Lars Fenger Nielsen.

Efter fundet var blevet meldt ud, og Morten DD Hansen havde lavet et opslag på Facebook-gruppen ”Fugle i Østjylland”, blev det klart, at Niels Kristian Bech Jensen havde set og fotograferet den en halv time tidligere fra Fuglsø flyvende over området øst for Trehøje.

Aldersbestemmelse
Fuglen er en 2K med mange juvenile armsvingfjer, en del juvenile halefjer og juvenile yderste fem håndsvingfjer. Derfor kan det ikke være samme fugl, der sås på lokaliteten i august sidste år, hvilket ellers havde været oplagt nu hvor den i de timer den sås, fløj rundt i samme område som sidste års fugl særligt benyttede.

Hvorfor er det ikke en af de to Slangeørne, der er set i Skagen i foråret?
Ud fra billeder ses det, at de to Slangeørne, der tidligere på året sås i Skagen, var hhv. en 2K og en 3K. Dagens fugl på Mols er IKKE en genganger fra Skagen, da den 2K, der sås i Skagen havde brækkede spidser på to af de yderste svingfjer i højre vinge, hvor Mols-fuglen havde intakte fjer. Dermed må fuglen repræsentere årets tredje fund og dermed en fugl, der ikke har været truffet i Skagen.Jeg har nu fået tid til at kigge på de billeder og videoer jeg fik af den Slangeørn jeg fandt fra Trehøje i svingfjer i højre vinge, hvor Mols-fuglen har intakte fjer. Dermed må fuglen repræsentere årets tredje fund og dermed en fugl, der ikke har været truffet i Skagen.



Ingen kommentarer: