mandag den 4. april 2011

Ringnecked Duck X Tufted Duck hybrid

Kørt om morgenen den 3. april 2011 forbi den lille engsø vest for Grenå, da det regnede ret kraftigt og der var for diset ud over havet til at jeg kunne bladre havdykænder. Gik hurtigt ned til søbredden for med håndkikkert at vurdere søens indhold. Uden kikkert så jeg øjeblikkeligt en troldand med koksgrå kropsside med hvid bryst sele fortil og hvid indramning af næbbet. Jeg var for tæt på ænderne, så de svømmede hurtigt i sikkerhed i rørskoven. Nåede dog at tage et par rystede dogmebilleder inden ænderne forsvandt, hvorefter jeg forsøgte at melde fundet ud på DOF Call; forsøgte to gange, men beskeden kom aldrig igennem! Efter en havnerundfart kørte jeg tilbage for at opgradere dokumentationen og heldigvis svømmede ænderne igen frit fremme.

Dragtmæssigt havde den en del Halsbåndstroldand over sig med som sagt de grå kropsside med hvid sele, det kraftige S-formede overkant på kropssiden, mens hovedet havde basunkinder og næb med hvid indramning. Desværre havde den en lidt for fyldig og lang krop og forlængede fjer på issen som en Troldand, hvorfor det drejer sig om en hybrid.










1 kommentar:

Rune Sø Neergaard sagde ...

Flot, flot fugl, Kent.